loading...
ستاره های آسمانی ملکوت
ستارگان آسمان ملکوت

عباس بازدید : 232 پنجشنبه 22 اردیبهشت 1390 نظرات (0)

مهدی هاشمی ها و مسعود رجوی ها تا همیشه تاریخ اگر تغافل دوستان و توطئه دشمنان دامنگیر انقلاب اسلامی ما شود، باز هم خواهند آمد.


رجويها و مهدي هاشميها دركمينند

مهدی هاشمی ها و مسعود رجوی ها تا همیشه تاریخ اگر تغافل دوستان و توطئه دشمنان دامنگیر انقلاب اسلامی ما شود، باز هم خواهند آمد.

تاریخ همواره عبرت هایی دارد که توجه به آنها روشنگر راه کنونی و آینده ما و در عین حال بی توجهی به آنها، تکرار دوباره داستان های تلخ تاریخ گذشته ماست.

در طول تاریخ انقلاب اسلامی ما، گردنه هایی آنچنان نفس گیر بر سر راه حرکت اسلامی ـ شیعی مردم قرار گرفته است که در گاه قرارگیری آنها، نفس دلسوزان انقلاب نیز به شماره می افتاد.

گردنه هایی بس سخت و سنگین که حتی تا مرز هدف گیری ریشه نظام ما یا همان اصل ولایت فقیه نیز پیش رفتند اما با عنایات خاصه الهی و نفس قدسی آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست (ره) مضمحل شدند و برای همیشه تاریخ غیر از درس هایی که برای ما گذاشتند، هیچ چیز دیگری از آنها نماند.

از میان این گردنه های سخت، دو جریان وجود داشتند که به دلیل برخورداری از خصلت های خاص توانستند تا مدت های مدیدی شاکله اصلی انقلاب ما را با چالش مواجه کنند. چالش هایی که اگرچه با درایت ولی فقیه زمان و روشنگری خواص با بصیرت، حتی در مقاطعی برای ما به فرصت نیز تبدیل شدند اما بازنگری دوباره این دو جریان و نگاهی عمیق تر به عبرت های به جا مانده از آنها، برای ما یک ضرورت انکار ناپذیر است.

جریان منافین و بنی صدر و در ادامه جریان مهدی هاشمی و آیت الله منتظری.

۱_در واقع باید گفت که ابولحسن بنی صدر به خودی خود اساسا هیچ نکته مبرّز شخصیتی و یا مدیریتی ندارد که بتوان با تمسک به آن، به او به عنوان یک لیدر جریانی و یا یک شخص صاحب اندیشه نگاه کرد. چه اینکه تمام طول سال هایی که او در خارج از کشور ما به سر برده است و روند فعالیت های کنسرواتیزه او، به راحتی این حقیقت را آشکار می سازد که بنی صدر اگر هم در سال هایی که بر مسند ریاست جمهوری اسلامی ایران حضور داشت، حرف های غیر متعارف و لجاجت های بی اساس داشته است، جملگی ثمره القائات شخصی به نام "مسعود رجوی" است.

مسعود رجوی و تیم همراهش که در آن دوران از نزدیکان اصلی ابولحسن بنی صدر به شمار می رفت، سود برنده اصلی از مواضع و صحبت های نامتعارف بنی صدر بود.

مسعود رجوی و تیم همراهش که در آن دوران از نزدیکان اصلی ابولحسن بنی صدر به شمار می رفت، سود برنده اصلی از مواضع و صحبت های نامتعارف بنی صدر بود.

البته آنچه که از مطالعه تاریخ برای ما روشن می شود این است که بنی صدر هیچگاه نفهمید که وارد دام گسترده رجوی و تیم همراهش شده است و حتی کار تا بدانجا پیش رفت که بنی صدر به پشت گرمی رجوی و گروه پیروانش، ریشه کنی نظام اسلامی ما را نیز در سر پرورانید اما مکر او و پشتیبانی پوشالی سازمان مجاهدین خلق از رئیس جمهور بنی صدر، سرانجام کار را به جایی رساند که بنی صدر و رجوی، با آرایش زنانه از ایران گریختند و برای همیشه نامی ننگین از خود باقی گذاشتند.

۲_ دومین مشاوری که باید او را نیز در جمله ساحران به شمار آورد، شخصی به نام مهدی هاشمی است.

مهدی هاشمی که ظاهرا لباس روحانیت را نیز بر تن داشت در دوران طاغوت، همکار ساواک به شمار می رفت. وی بعدها و پس از وقوع انقلاب اسلامی با تدلس و در ادامه ظاهرسازی آنچنانی کار را تا بدانجا پیش برد که حتی در سپاه پاسداران به عنوان اصلی ترین نهاد نظامی انقلابی نفوذ کرد و جزو چهره های آن شد.

وی همچنین در عین حال نفوذ در بیت آیت الله حسینعلی منتظری را نیز در دستور کار خود و تیم همراهش قرار داد و البته در این رابطه آنچنان نیز مطلوب عمل کرد که سرانجام تبدیل به مورد اعتمادترین چهره در نزد آیت منتظری یا قائم مقام رهبری ایران شد.

عباس بازدید : 219 پنجشنبه 22 اردیبهشت 1390 نظرات (0)
علی اکبر جوانفکر مشاور رسانه ای رئیس جمهور و مدیرعامل خبرگزاری رسمی دولت در جدیدترین یادداشتی که در وبلاگش منتشر کرده است بار دیگر صدور حکم حکومتی درباره ابقای وزیر اطلاعات از سوی رهبر انقلاب را رد کرده است و رسانه های مدعی صدور این حکم را بار دیگر به دروغگویی متهم کرده است .


جریان انحرافی و ولایت فقیه

سایت شفاف نزدیک به قالیباف شهردار تهران طی یادداشتی از مواضع آقای جوانفکر مدیرعامل ایرنا درباره جریانات اخیر و جریان انحرافی انتقاد کرد:

 علی اکبر جوانفکر مشاور رسانه ای رئیس جمهور و مدیرعامل خبرگزاری رسمی دولت در جدیدترین یادداشتی که در وبلاگش منتشر کرده است بار دیگر صدور حکم حکومتی درباره ابقای وزیر اطلاعات از سوی رهبر انقلاب را رد کرده است و رسانه های مدعی صدور این حکم را بار دیگر به دروغگویی متهم کرده است .

این در حالی است که جوانفکر اساساً نامه رهبر انقلاب به آقای مصلحی را نیز مصداق حکم حکومتی نمی داند و از آن صرفا به عنوان نامه رهبر انقلاب به آقای مصلحی یاد می کند . اما پرسش اساسی از آقای جوانفکر به عنوان یک مقام دولتی در نظام جمهوری اسلامی ایران این است که وقتی رهبر انقلاب به وزیر اطلاعات نامه می نویسد و آقای مصلحی را به تداوم مقتدرانه فعالیت خود در وزارت اطلاعات امر می کنند ، یعنی چه ؟

مگر می شود رهبر انقلاب برای ابقای ویر اطلاعات حکم حکومتی صادر نکنند اما نامه ای به وزیر برکنار شده بنویسند و بگویند شما با اقتدار به فعالیت خود ادامه دهید . واقعاً معنای امر کردن رهبری به تداوم مقتدرانه فعالیت خود در وزارت اطلاعات یعنی چه ؟ آیا غیر از مفهوم حکم حکومتی از آن برداشت می شود ؟

نکته دیگری که آقای جوانفکر بارها بر آن تاکید کرده این است که تا پیش از نامه رهبر انقلاب به آقای مصلحی ، هیچ حکم حکومتی دیگری در کار نبوده است . این هم از آقای جوانفکر به عنوان یک مدعی فعالیت رسانه ای بعید است . مگر می شود رهبر انقلاب نظر خود را به رئیس جمهور نگوید اما چند روز بعد برای وزیر معزول نامه بنویسد که شما با اقتدار به فعالیت خودت ادامه بده ؟ کما اینکه خود رهبر معظم انقلاب نیز در سخنرانی مشهور خود در جمع مردم فارس بر این موضوع تاکید کرده اند که در ماجرای وزارت اطلاعات از مصلحتی بزرگ غفلت صورت گرفته بود و ایشان وارد شده اند .

آیا آقای جوانفکر این سخنان رهبر انقلاب را که بارها از شبکه های مختلف تلویزیونی منتشر شده و در خبرگزاری تحت نظر ایشان نیز منتشر شده است نشنیده و نخوانده است که هنوز هم اصرار می کند در ماجرای وزارت اطلاعات اساساً حکم حکومتی صادر نشده است ؟

مگر می شود رهبر انقلاب برای ابقای ویر اطلاعات حکم حکومتی صادر نکنند اما نامه ای به وزیر برکنار شده بنویسند و بگویند شما با اقتدار به فعالیت خود ادامه دهید . واقعاً معنای امر کردن رهبری به تداوم مقتدرانه فعالیت خود در وزارت اطلاعات یعنی چه ؟ آیا غیر از مفهوم حکم حکومتی از آن برداشت می شود ؟

عباس بازدید : 234 پنجشنبه 22 اردیبهشت 1390 نظرات (0)
دکتر احمدی نژاد

مگر می شود 8 ماه وقت وزارتخانه ها را برای ادغام معطل كرد و سپس چند ماه دیگر نیز این پروسه در مجلس ادامه پیدا كند این بدان معناست كه یك سال هیچ كاری از سوی وزارتخانه ها در كشور انجام نشود.

در پی انتقادات قانونی مجلس شورای اسلامی به روند غیرقانونی و عجیب و غریب ادغام وزارتخانه ها ، محمود احمدی نژاد در سخنان جدید خود به شدت به مجلس و مشخصاً رئیس آن حمله کرد.

رییس جمهور با اشاره به ماده 53 برنامه پنجم «پیشرفت و عدالت» مبنی بر تكلیف دولت به كاهش تعداد وزراتخانه‌ها گفت: ماده 53 برنامه برای رعایت قانون اساسی تنظیم شده و دولت انتظار دارد قانونگذار بیش از همه پایبند قوانین باشد از این رو طرح برخی تقاضاهای غیرقانونی از دولت درست نیست چرا كه اجرای قانون بر عهده قوه مجریه است.

"محمود احمدی نژاد" در جلسه هیات دولت با بیان اینكه دولت نهم و دهم قانونمندترین دولت های تاریخ كشور هستند و از لحاظ تكلیف قانونی و اعتقادی احترام زیادی برای قانون قائل هستند، تصریح كرد: متاسفانه عده‌ای با طرح برخی مطالب در تلاش هستند كه به زعم خوددولت را به اقدام خلاف قانون متهم كنند كه نمونه آن موضوع اختلاف حساب یك میلیارد دلار بود كه در نهایت مشخص شد اشتباه از سوی ناظرین بوده است.

احمدی‌نژاد با تاكید بر اینكه همه دستگاههای اجرایی كشور بسیج شده اند تا قانون به شكل دقیق و درست اجرا شود، گفت: ماده 53 قانون برنامه پنجم،دولت را مكلف كرده چند وزارتخانه را به تشخیص خود ادغام كرده و اگر وزارتخانه جدیدی تاسیس شد، شرح وظایف آن را به مجلس ارائه دهد.

رییس محترم مجلس ظاهرا فكر می كنند عین قانون هستند كه این تصور درستی نیست و باید توجه داشت كه نباید فضای كشور را بی جهت آلوده و مشوش كرد

رییس جمهور با بیان اینكه قانون اساسی تعداد وزارتخانه ها و شرح وظایف آنها را به طور كامل و قانونی مشخص كرده است، اظهار داشت: قانون دولت را مكلف كرده كه تعدادوزارتخانه‌ها را به 17 وزارتخانه كاهش داده و براساس آن شرح وظایف وزارتخانه‌های جدیدرا به مجلس شورای اسلامی ارسال كند و دولت در حال حاضر مشغول این كار است و متهم كردن دولت در این شرایط كار درستی نیست.

عباس بازدید : 219 سه شنبه 20 اردیبهشت 1390 نظرات (0)
یکی ازاختلالات رفتاری شایع کودکان، ADHD یا اختلال بیش فعالی و فقدان توجه است که در اکثر مواقع والدین کودک مستاصل می شوند و رفتارهای کودکانشان را خارج از کنترلشان می پندارند. اگر شما نیز خود را  یکی از آن والدین درمانده می دانید با ما همراه شوید تا بتوانید شیطنت ورفتارهای تحمل ناپذیر کودکتان را مدیریت و کنترل نمائید.

پیش فعالی در کودکان

همانطور که می دانید کودکان بیش فعال بدون فکر کردن رفتار می کنند، بیش از اندازه فعالند و در تمرکز کردن مشکل دارند. این کودکان بر خلاف عقیده والدینشان که فکر می کنند آنها به قصد و برای دست انداختن والدینشان رفتارهایی نامناسب انجام می دهند، متوجه انتظارات والدینشان می شوند اما به خاطر درون نا آرام و پر تلاطمشان نمی‌توانند آرام باشند و برای انجام خواسته ها و انتظارات والدینشان دقت کنند و به جزئیات توجه کنند. با کاربست صحیح راهبردهای ذیل می توانید به کنترل دلخواه خود در این باب دست یابید.

*محیط خانه را برای کودکتان آرام و بدون تنش کنید. اکثر کودکان در پاسخ به حالات اضطرابی و هیجانی موجود در خانه چنین رفتارهایی  را مرتکب می شوند.

*برای کودک بیش فعال خود  برنامه ریزی کنید و زمان بندی خاصی را برای انجام هر کاری در نظر بگیرید و در این چارچوب رفتاری و زمانی کوچکترین قصور و کوتاهی فرزندتان را نپذیرید. مثلا، اگر قرار است در روز تنها یک ساعت بازی رایانه ای داشته باشد به او یادآوری کنید که فقط 5 دقیقه تا پایان زمان مشخص شده وقت دارد و پس از اتمام آن زمان، دیگر اجازه بازی نخواهد داشت. بدین طریق به مرور زمان شما خواهید توانست به او یاد دهید و او را عادت دهید که چگونه بتواند خود را با شرایط زمانی موجود سازگار کند و از اتلاف وقت و کمبود وقت و ناراحتی متعاقب آن جلوگیری نماید.

 

نکته: در ابتدای اجرای این برنامه، برای وارد نشدن فشار و استرس به کودک، فرصتهای زمانی لازم  برای انجام کارها را خیلی محدود نکنید که کودک نتواند از عهده انجام آنها بر نیاید. 

عباس بازدید : 336 سه شنبه 20 اردیبهشت 1390 نظرات (0)

به هر حال با تشکیل بی حرف و حدیث جلسه روز گذشته هیئت دولت، به نظر می رسد كه این سوء تفاهم برای برخی از مقامات در درون دولت برطرف شده و آنان نیز با درك درست قانون اساسی كشور، فهم صورت بندی رایج سیاسی، و توجه به ساختارهای موجود، رعایت مصلحت را برای تقویت ثبات و استمرار نظام سیاسی درك كرده و خود را آماده و مهیای خدمت به كشور با همه مختصات آن كرده اند.


حرف و حدیث هایی که ظاهرا پایان یافت

در حالی كه در هفته گذشته، فضای سیاسی كشور تحت تأثیر بحث های رایج درباره گوشه نشینی رئیس جمهور بود، اما به نظر می رسد با درك مناسبات و پذیرش ساختارهای رسمی و موجود در قانون اساسی كشور، بحث های درگرفته در هفته گذشته به پایان رسیده و دولت به انجام وظایف خود در چارچوب ساختارهای قانونی مشغول شده است.

به گزارش «تابناك»، از همان ابتدای اتفاقات ناراحت کننده و زیان بار یکی دو هفته گذشته، رهبر انقلاب، دلیل ورود خود به مسئله را از باب غفلت از یك مصلحت بزرگ عنوان كردند و از قوای مختلف و نهادهای مرتبط در كشور خواستند كه با هماهنگی با یكدیگر كارهای كشور را به جلو ببرند.

بنابر این گزارش، در واقع آنچه اتفاق افتاد و باعث ابقای وزیر اطلاعات شد، اگر چه بر اساس مواد موجود و پیش بینی شده در قانون اساسی بود، اما اساس بحث و نوع رفتار رهبری  به دلیل مصلحت كشور و بقای عزتمند نظام سیاسی كشور بود.

بر این اساس، رعایت مصلحت های كوچك و بزرگ و در عین حال مبتنی بر قانون اساسی و شریعت مقدس اسلام، مساله ای است كه حضرت امام (ره) رعایت آنها را برای حفظ نظام از اوجب واجبات می دانستند، ضمن اینکه بر اهل فن پوشیده نیست كه در میان اموری كه دارای وجوب هستند نیز مراتبی وجود دارد كه در بیان امام راحل، حفظ نظام دارای بالاترین مرحله وجوب، در میان سایر اموری است كه مسئولین و سیاستمدران جمهوری اسلامی باید در رعایت آن بكوشند.

به هر حال با تشکیل بی حرف و حدیث جلسه روز گذشته هیئت دولت، به نظر می رسد این سوء تفاهم برای برخی از مقامات در درون دولت برطرف شده و آنان نیز با درك درست قانون اساسی كشور، فهم صورت بندی رایج سیاسی و توجه به ساختارهای موجود، رعایت مصلحت را برای تقویت ثبات و استمرار نظام سیاسی درك كرده و خود را آماده و مهیای خدمت به كشور با همه مختصات آن كرده اند.

از سویی سوء تفاهمی كه در باب مناسبات جاری و موارد رایج در قانون اساسی برای برخی وجود داشت، بحث های هفته های گذشته را تقویت کرد؛ چرا كه شاید اطلاع نداشتند، حتی در چارچوب مناسبات دولت مدرن هم، رهبر جامعه اسلامی علاوه بر سایر شئون، شأن بالاترین مقام اجرایی را نیز دارد و به ویژه در مسائلی كه به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم با مصلحت جامعه سر و كار دارد، رهبر جامعه اسلامی ناگزیر به ورود برای رفع معضل برای كاركرد صحیح سیستم سیاسی است.

به هر حال با تشکیل بی حرف و حدیث جلسه روز گذشته هیئت دولت، به نظر می رسد این سوء تفاهم برای برخی از مقامات در درون دولت برطرف شده و آنان نیز با درك درست قانون اساسی كشور، فهم صورت بندی رایج سیاسی و توجه به ساختارهای موجود، رعایت مصلحت را برای تقویت ثبات و استمرار نظام سیاسی درك كرده و خود را آماده و مهیای خدمت به كشور با همه مختصات آن كرده اند.

 طبیعی است كه كلیتی جغرافیایی به نام ایران و ماهیتی سیاسی همچون جمهوری اسلامی ایران دارای قواعد، چارچوب و مختصاتی است و ورود و كسب مزیت و منفعت در این چارچوب، حتی برای خدمت، نیز لزوما با رعایت چارچوب ها و ساختارهای موجود - و اتفاقا قانونمند-  كشور میسر است؛ مساله ای كه ظاهرا دولت هم پذیرفته و در همین چارچوب به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

عباس بازدید : 1730 سه شنبه 20 اردیبهشت 1390 نظرات (0)

جنگ نرم از ابزار روز استفاده می كنند در این نوع جنگ ، از پیشرفته ترین تكنیك ها ی روز استفاده می گردد . فضای مجازی و سایبری ، محیط اصلی جنگ نرم در شرایط كنونی به حساب می آید .این فضا ، امكان اغواگری با ایجاد جاذبه های گوناگون و خلق بسترهای لازم برای سوار شدن به امواج احساسات را به خوبی فراهم می سازد.                                                                                                  

اکنون با شناخت نسبی جنگ نرم باید بدانیم که چگونه باید به مقابله ی با این رویکرد برخیزیم و از آن جایی که این جنگ با ظرافت عمل می کند متقابلا باید با ظرافت خاصی با آن به تقابل برخاست و برای خنثی سازی اهداف طراحان جنگ نرم ضروری است که جوانان و بالاخص دانشجویان که هدف اصلی این جریان هستند با هوشیاری و بصیرت بیشتری در جهت تحلیل و بررسی اقدام نمایند شایان ذکر است که برخورداری از طرح و برنامه برای مقابله با توطئه دشمنان و فراتر از آن به دست گرفتن ابتكار عمل و تهاجم به طرح ها و نقشه های آنان در زمینه شبیخون فرهنگی و تشكیل ناتوی فرهنگی و به تعبیر دیگر درگیر كردن دشمنان در خانه خود و در محل منافع آنان ، در این عرصه بسیار مهم است. دشمنان ایران اسلامی اکنون با جنگ نرم و شبیخون فرهنگی به جنگ با اسلام و جوانان ما آمده اند و فعالیت های فرهنگی بهترین سلاح برای مقابله با جنگ نرم است، به همین منظور باید هر چه بهتر ابزار آلات فرهنگی را مهیا کنیم تا با توجه به رویکرد دشمن هر چه سریعتر فروزندگی و روشنایی فرهنگی بیشتر شود، زیرا از اساسی ترین روش های مقابله با این رویکرد، تاکتیک های فرهنگی است.

جنگ نرم

در این نوع جنگ، مركز اصلی فرماندهی، هدایت و كنترل برنامه های ضربتی و حملات مختلف دشمن، هم در خارج و هم در داخل مرزهای جغرافیایی هر كشوری می تواند باشد و بازی گران این جنگ نیز عده ای فریب خورده ناآگاه خودی هستند كه خواسته یا ناخواسته بازیچه ی دست دشمن شده اند، در جنگ نرم اغلب نیروها از نوع خودی هستند كه بنابه دلایلی فریب خورده و به اردوگاه دشمن پیوسته اند، حال فرماندهی مقابله با چنین جنگی از حساسیت و ظرافت خاصی برخوردار است، چرا كه از یك طرف فرماندهان این جبهه باید با شیوه های روانشناختی افرادی كه ناخواسته درخواب غفلت گرفتار شده و فریب دشمن خورده اند را از این خواب گران بیدار كنند و از آنان بخواهند تا در جبهه دشمن قرار نگیرند و از طرف دیگر، فرماندهان این جبهه باید بسیار مراقب حمله و ضد حمله دشمن باشند تا مبادا خساراتی به ارزش های جامعه وارد آید، چون ضربه جنگ نرم مثل جنگ نظامی فقط ویرانی اماكن عمومی یا نظامی و كشته و مجروح شدن جمعی از مردم را به دنبال ندارد بلكه انهدام تمامی ستون های زیربنایی و ارزش های مهم كشور در دستور كار جنگ نرم قرار دارد و هر نوع خساراتی كه از جانب حملات جنگ نرم به كشورها وارد آید قطعا یا جبران ناپذیر است و یا سال های سال طول خواهد كشید تا آن ضربات و زخم های به وجود آمده التیام یابد.

حال کاملا واضح و مبرهن گشت که این جنگ از چه میزان پیچیدگی و ظرافتی برخوردار است و از این رو برای مقابله با جنگ نرم باید از ابزارهای نرم استفاده كرد به بیان دیگر باید گفت كه قطعاً مقابله با این جریان باید از جنس خود آن باشد که در زیر به چند نمونه از این راه ها اشاره می کنیم.

در این نوع جنگ، مركز اصلی فرماندهی، هدایت و كنترل برنامه های ضربتی و حملات مختلف دشمن، هم در خارج و هم در داخل مرزهای جغرافیایی هر كشوری می تواند باشد و بازی گران این جنگ نیز عده ای فریب خورده ناآگاه خودی هستند كه خواسته یا ناخواسته بازیچه ی دست دشمن شده اند

اصول مقابله با جنگ نرم عبارتند از:

1- خلع سلاح روانی اپوزیسیون

2-  تبدیل جنگ نرم دشمن به فرصتی برای افزایش قدرت نرم

3- افزایش بصیرت

4- استفاده از راهبردهای ویژه در مورد اقلیت ها

5- افزایش محصولات فرهنگی تاثیر گذار بر جامعه

6-استفاده از دیپلماسی عمومی

 7-  زدودن فضای تهمت زنی و شایعه سازی

 8- افزایش امید به پیشرفت در جامعه

 9- عملیات روانی متقابل

10- تشکیل اتاق فکر دانشجویی

عباس بازدید : 951 سه شنبه 20 اردیبهشت 1390 نظرات (19)

بخش سیاسی- امروزه با توجه به وسعت دنیای ارتباطات و فن آوری های اطلاعاتی و گسترش رسانه های اینترنتی و مجازی ، تهاجم کشورهای استکباری از حالت جنگ نظامی و سخت (Hard war ) خارج و به جنگ نرم(soft war ) تغییر ماهیت داد ه است.

جنگ نرم

جنگ نرم به هر گونه اقدام روانی و تبلیغاتی گفته می شود که هدف آن جامعه یا گروه است و عمده تفاوت آن با جنگ سخت (نظامی ) ، عدم درگیری و استفاده از سلاح های نظامی می باشد زیرا در جنگ نرم از سلاح های تبلیغاتی ، اعتقادی استفاده می شود؛ به تعبیر دیگر جنگ نرم استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و ابزارهای مربوط به آن است، به منظور تاثیر گذاری بر عقاید ، فرهنگ ، سیاست ، احساسات ، تمایلات ، رفتار و مختصات فکری دشمن با توسل به شیوه هایی که موجب پیشرفت مقاصد امنیت ملی می شود  است.

جنگ نرم مسئله ی نوینی نبوده و از سبقه ی تاریخی برخوردار می باشد، بدان صورت که در ابتدا چهره ی ساده ای داشته یعنی به صورت شایعه پراکنی،دروغ و اهانت بوده اما با گذشت زمان و تحولات و پیچیدگی های روز افزون اجتماعی، این رویکرد نیز پیشرفت نموده و از پیچیدگی، ظرافت و تاثیر گذاری بیشتری برخوردار گشته است، حال این تفکر که حمله رسانه های مخالف به جبهه ی جمهوری اسلامی ایران در جنگ نرم از سال 1388 ( پس از انتخابات ریاست جمهوری ) آغاز شده است تفکری کاملاً خام و عبث است.

جنگ نرم به هر گونه اقدام روانی و تبلیغاتی گفته می شود که هدف آن جامعه یا گروه است و عمده تفاوت آن با جنگ سخت (نظامی ) ، عدم درگیری و استفاده از سلاح های نظامی می باشد زیرا در جنگ نرم از سلاح های تبلیغاتی ، اعتقادی استفاده می شود

عباس بازدید : 242 دوشنبه 19 اردیبهشت 1390 نظرات (0)

صحبتها از شعار اصلی او در انتخابات سال گذشته اوج گرفت: عدالت. مکثی کوتاه و سپس اشاره ای و ناگهان هشداری مستقیم به دو نفر: « شما هزار میلیارد تومان به یك بانك خصوصی بدهكارید. حالا بدون آنكه بدهی خود را پرداخته باشید، می‌خواهید با 290 میلیارد تومان، 29 درصد از سهام در اختیار این بانك را خریداری کنید!»


 احمدی نژاد افشا می کند؛ مشائی حمایت!

12مهرماه سال 85. نظرآباد شهرستانی کوچک در اطراف تهران میزبان رئیس جمهوری است که همه او را به صراحت لهجه می شناختند.

صحبتها از شعار اصلی او در انتخابات سال گذشته اوج گرفت: عدالت. مکثی کوتاه و سپس اشاره ای و ناگهان هشداری مستقیم به دو نفر: « شما هزار میلیارد تومان به یك بانك خصوصی بدهكارید. حالا بدون آنكه بدهی خود را پرداخته باشید، می‌خواهید با 290میلیارد تومان، 29 درصد از سهام در اختیار این بانك را خریداری کنید!»

به گزارش جهان بعد با کنایه و لحنی مختص به خود ادامه داد: جالب است که 60میلیارد تومان از این مبلغ را از یك بانك دیگر قرض كرده بودند.شعارهای مردم درباره وام یک میلیونی، فرصت استراحتی کوتاه به رئیس جمهور می دهد و او با حرارتی خاص به آنها و مردم اعلام می کند: اگر تا 15روز تكلیف خود را مشخص نكنند به عنوان خدمتگزار ملت، اسامی شما را اعلام می كنم.

اگرچه این جملات محمود احمدی نژاد در تکبیر مردم نظرآباد گم شد، اما بازتاب آن فراتر از هر صحبت دیگری از او طی دو سال اول مسئولیت او بود.

اواخر همان ماه، خبرگزاری جمهوری اسلامی در گفتگو با منبعی آگاه، سخنگوی رئیس جمهور می شود و دو نام را رسما مفسد اقتصادی می نامد: محمد رستمی صفا و العقیلی!منبع آگاهی كه این خبر را در اختیار خبرگزاری رسمی دولت قرار داده بود كسی نبود جز مشاور ارشد وقت اطلاع رسانی رییس جمهور.

جستجوهای اینترنتی و یافتن منابع رسمی آغاز می شود. محمد رستمی صفا دارای کارخانجات متعددی است و سریع تر می توان از او نامی یافت، اما العقیلی کیست؟گمانه زنی از فامیل او آغاز می شود که نامی ظاهرا عربی است. همشهری می نویسد که «هویت و ملیت این شخص به درستی مشخص نیست اما از نام وی برمی‌آید که عرب و احتمالا اماراتی باشد».

چگونه ممکن است سال 85 این فرد مفسد اقتصادی باشد با میلیاردها تومان بدهی عقب افتاده و تخلف و ...، اما اکنون رییس دفتر و همه كاره رئیس جمهوری که نام این مفسد را اعلام کرده، برای نامه های وام او و رفع مشکلات اداری اش برای اعضای کابینه نامه های ویژه و دستوری می فرستد؟

وقتی اسم او آنقدر نامشخص است، پس نباید درباره اقدامات او هم اطلاعی دقیق یافت.موضوع العقیلی همچون دیگر پرونده های کوچک و بزرگ، در میان دعواهای سیاسی و جناحی گم شده بود تا اینکه خبری در پایگاه اطلاع رسانی مجتمع قضایی امور اقتصادی منتشر شد و نام رستمی صفا را به عنوان رشوه دهنده به برخی مدیران گازی در دوره وزارت بیژن زنگنه معرفی کرد اما باز هم العقیلی در این میان گم بود و شریک او بار سنگین اعلام تخلفات در رسانه ها را به دوش می کشید.

این بار هم بازوی رسانه ای دولت دست به کار می شود. خبر پیرامون قاچاق سیگار است و اینگونه موضوع را تشریح می کند: « شرکت پخش عظیم به عنوان یکی از دهها شرکت وابسته به العقیلی،‌ چندی پیش به اتهام عرضه خارج از شبکه ۶۳۰۵ کارتن سیگار به پرداخت ۹۳۵۷۸۴۴۰۰۰۰ ریال جریمه نقدی محکوم شد. مدیر عامل این شرکت فردی به نلام عبدالحمید پیشداد است که پس از این محکومیت، موفق به اخذ مجوز عاملیت فروش و توزیع سیگار شد!براساس گزارش دریافتی، شرکت دخانیات قشم متعلق به مافیای العقیلی که بیش از یک میلیارد تومان جریمه را پرداخت نکرده،‌ اخیرا با حمایت دو تن از مدیران شرکت دخانیات ایران در آستانه معافیت از پرداخت مبلغ مذکور به دولت شده بود که با مخالفت جدی هیات مدیره و شخص مدیر عامل شرکت دخانیات ناکام ماند .با این حال شرکت دخانیات قشم همچنان از پرداخت 800 میلیون تومان بدهی ناشی از عدم پرداخت حق تولید و 300 میلیون تومان بابت جریمه عدم تولید تا سقف مورد تعهد خود داری می کند . سوابق نشان می دهد که این شرکت قبلا نیز با هدف فرار از پرداخت عوارض قانونی، بخشی از تولیدات کارخانه قشم خود را به صورت قاچاق و از طریق بندرعباس وارد کشور کرده بود که محموله های قاچاق توسط ماموران کشف و ضبط شد .»

عباس بازدید : 452 دوشنبه 19 اردیبهشت 1390 نظرات (0)

زنگ در خونه رو می زدن ولی هر چی می گفتی کیه جوابی نمی شنیدی. در رو که وا می کردی یه چیزی مثل فشنگ وارد حیاط می شد و بر می گشت بیرون. بعد از چند لحظه که مات و مبهوت بودی تازه متوجه می شدی یوسف بوده که اومده توپش رو که موقع فوتبال افتاده تو حیاط، برداره. همون یوسفی که نمی تونست حتی با باباش هم دو کلمه درست و حسابی صحبت کنه.


شهید یوسف عامری

گر چه پشت لبش تازه سبز شده بود اما کاری که کرد نشون داد که دلش خیلی وقته که سبزه. یوسف یه دایی داشت.

دایی هر چند وقتی به فامیل ها سر می زد. آخه نماینده مجلس بود و بیشتر اوقات دنبال کار مردم. یوسف دایی رو خیلی دوست داشت ولی تا حالا حتی جرأت نکرده بود یک کلمه باهاش حرف بزنه.

اون روز هم دایی اومده بود به فامیل ها سر کشی کنه. یوسف که خودش رو از قبل آماده کرده بود، با یه کاغذ تو دستش تو کوچه به دیوار خونه تکیه داده بود. مثل همیشه سرش پایین بود و کف کوچه رو کنکاش می کرد.

دایی رسید به خونه یوسف. یوسف هیجان زده بود. به سختی آب دهانش رو قورت داد. عرق کرده بود. آروم به دایی گفت دایی سلام. دایی با تعجب از پیشدستی یوسف تو سلام، جواب سلامش رو داد. گفت : چیه چرا تو کوچه ایستادی؟ یوسف مطمئن بود. تصمیمش رو گرفته بود. آهسته به دایی گفت دایی یه کاری باهاتون دارم.

دایی به رسم شوخی محکم به پشت یوسف زد و گفت بفرما در خدمتیم. ... دایی ، می خوام برم جبهه. گفتن باید بابام این رضایتنامه رو امضا کنه. ولی هر چی می گم، می گه " نه ؛ تو بچه ای ". شما بهش بگین من قول می دم مواظب باشم. بزاره برم.

نمی دونم دایی برق تو چشمای یوسف رو دیده بود یا نه. با مهربونی به یوسف گفت دایی جون باشه من با بابات صحبت می کنم. می گم که این مرد می خواد مرد شدنش رو نشون بده. یوسف خوشحال شد. اگه از دایی خجالت نمی کشید همونجا می پرید تو بغل دایی. به سختی خودش رو کنترل کرد. دایی وارد خونه شد. بعد از نیم ساعت در خونه باز شد. دایی داشت بند کفشهاش رو می بست. پاش رو که بیرون گذاشت یوسف پرید جلو . چی شد!! چی شد!! دایی؟!!

عباس بازدید : 529 دوشنبه 19 اردیبهشت 1390 نظرات (3)

متأسفانه مروجان مکتب ایرانی بر سخنی اصرار دارند که بی تردید مصداق این جمله شهید مطهری است که «گاهی یک تک مصراع خطرش برای یک ملت صدها بار از وبا و طاعون بیشتر است» مخصوصا آنجا که در قالبی فریبنده عرضه شود.


از ایران اسلامی تا اسلام ایرانی

به گزارش جهان حجت الاسلام والمسلمین محمد مطهری فرزند استاد شهید مطهری با ارسال مقاله ای به مرکز خبر حوزه تحت عنوان «از ایران اسلامی تا اسلام ایرانی» به نقد ترویج مکتب ایرانی پرداخت.

در طول سی و دو سالی که از به خون غلتیدن شهید مطهری گذشته است در هیچ مقطعی مانند سال 89خلأ ایشان به عنوان یک رهبر فکری احساس نشد. کسی گمان نمی کرد که بتوان با خاطری آرام بر صندلیهایی که بر استخوانهای صدها هزار شهید قرار گرفته، تکیه زد – شهیدانی که برای اسلامی شدن ایران و اسلامی ماندن ایران جان دادند - و در عین حال چنین بی پروا آرمان انقلاب را یکسره معکوس کرد: ایرانی کردن اسلام به جای اسلامی کردن ایران.

با قصد گویندگان کاری نیست و تا زمانی که یقین به خلاف حاصل نشده باید گفت مروجان مکتب ایرانی از روی حسن نیت سخن می گویند، اما متأسفانه بر سخنی اصرار دارند که بی تردید مصداق این جمله شهید مطهری است که «گاهی یک تک مصراع خطرش برای یک ملت صدها بار از وبا و طاعون بیشتر است» مخصوصا آنجا که در قالبی فریبنده عرضه شود (مجموعه آثار، ج 16، ص 38).

در نقد «مکتب ایرانی» سخن زیاد گفته شده است ولی دغدغه این نوشتار امر دیگری است که بدان کمتر پرداخته شده و آن این است که چه عواملی باعث شده که سخنی چنین بنیان شکن در این سطح در کشور ما مطرح شود و بی توجه به همه هشدارها پیش بتازد. برای رعایت حال خوانندگان، این نوشته در دو بخش عرضه می شود: در این بخش به پاره ای نکات مقدماتی و ضروری در باب مکتب ایرانی می پردازم و در بخش دوم - که انشاءالله به زودی منتشر می شود - برخی عوامل و زمینه هایی که عرصه را برای جولان مکتب ایرانی فراهم ساخته به اختصار بیان خواهم کرد.

باید کاملا هشیار بود که بر خلاف آنچه برخی رندانه و احیانا مزوارنه القا می کنند، مخالفت با مکتب ایرانی به هیچ روی به معنای مخالفت با ایران و سنت های معقول ایرانی نیست. ایران کشور ماست و محبوب هر ایرانی، اما «ایران دوستی» غیر از «ایران زدگی» است. حساسیت هایی که برخی عالمان بزرگوار و دلسوز نسبت به این مسأله از خود نشان داده اند ناشی از تعصب ضد ایرانی و یا یک نوع حساسیت به نام ایران نیست، بلکه مخالفت با علم کردن ایران به عنوان یک «مکتب» آنهم در عصر دین خاتم است. در این ایام که مقارن با سالگرد شهادت شهید مطهری است مناسب است برای روشن شدن موضوع از سیره علمی و عملی ایشان در تبیین بحث کمک بیشتری گرفته شود.

شاید بسیاری از نسل امروز ندانند که مجاهدین خلق (منافقین) از پیش از انقلاب اطلاعیه های خود را با «به نام خدا» آغاز نمی کردند، بلکه از عبارت عوام فریب «به نام خدا و به نام خلق قهرمان ایران» بهره می جستند

عباس بازدید : 249 دوشنبه 19 اردیبهشت 1390 نظرات (0)
با موفقيت انقلاب‌هاي عربي و قوت گرفتن جريان‌هاي سياسي اسلامي، آينده سياسي آنها بيش از پيش مورد سوال است. اکنون همه مي‌پرسند با توجه به نمونه‌هاي حکومت‌هاي اسلامي که در جهان وجود دارد، جريان‌هاي سياسي اسلامي در کشورهاي انقلاب‌زده عربي به کدام طرف گرايش خواهند داشت -------------------------------------------------------------------------------- با موفقيت انقلاب‌هاي عربي و قوت گرفتن جريان‌هاي سياسي اسلامي، آينده سياسي آنها بيش از پيش مورد سوال است. اکنون همه مي‌پرسند با توجه به نمونه‌هاي حکومت‌هاي اسلامي که در جهان وجود دارد، جريان‌هاي سياسي اسلامي در کشورهاي انقلاب‌زده عربي به کدام طرف گرايش خواهند داشت. منظور ايران و ترکيه هستند. در ايران و ترکيه دو جريان بارز اسلامي که انديشه‌هاي اسلامي را ايدئولوژي سياسي خود قرار داده در راس امورند که البته هر کدام هم تلاش دارد خود را الگوي جريان‌هاي سياسي اسلامي معرفي کرده و آنها را به سمت خود جذب کند. در اين ميان و با توجه به تجربياتي که هر کدام از اين کشورها در رهبري کشورهاي خود دارند، پرسشي که مطرح است اين است که اين جريان‌ها به کدام سمت متمايل خواهند ‌شد؟ پايگاه خبري تحليلي ايلاف که سايت مخالفان ليبرال عربستان سعودي محسوب مي‌شود، به اين موضوع پرداخته است. در ابتداي اين يادداشت به تجربه ترکيه اشاره شده و آمده است: هنگامي که حزب عدالت و توسعه در ترکيه به قدرت رسيد بسياري از کشورهاي عربي از به قدرت رسيدن يک جريان سياسي اسلامي جديد در محدوده منطقه‌اي‌شان نگران بودند. به ويژه اين که مي‌ديدند از پس تاثيرگذاري جريان‌هاي اسلامي نظير ايران و پاکستان و افغانستان که توانسته بودند در کشورهايشان به قدرت برسند بر نيامده‌اند و اکنون ترکيه را نيز مي‌بايست تحمل کنند. از اين رو هنگامي که حزب عدالت و توسعه در ترکيه به قدرت رسيد چندان از روي کار آمدن آن استقبال نکردند و تنها گفتند که کفايت به قدرت رسيدن را داشته نه بيشتر. اما هنگامي که حزب عدالت و توسعه کار را به دست گرفت و به روشني منطق عقلانيت جديد سياسي را در دستور کار خود قرار داد و آن را به عنوان مکتب سياسي خود معرفي کرد و در عين حال به سرعت دستاوردهاي بزرگي در زمينه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و سياسي به دست آورد، اکثريت جامعه عربي قانع شدند که جريان‌هاي اسلامي نيز مي‌توانند به طور عملي حرفي براي گفتن داشته باشند و موفق عمل کنند. به ويژه سياستمداران و فرهنگيان سکولار و تجددخواه احترام ويژه‌اي براي اين حزب قائل شدند. به خصوص اين که در همسايگي خود ايران عزيز را داشتند که مکتبي متفاوت عرضه مي‌کرد و تلاش بسياري داشت تا تحولي در منطقه و ثبات خاورميانه ايجاد کند. انتظار آنها اين بود که با نزديک شدن جريان اسلام‌گراي ترکي به جمهوري اسلامي ايران رويکردي نو در اعتدال و عقلانيت منطبق با واقعيت‌هاي سياسي شکل بگيرد و اين دو در کنار هم تبديل به الگوي جريان‌هاي سياسي کشورهاي عربي اسلامي شوند.ا از زماني که اسلام وارد ايران شد، ايراني‌ها رويکرد جديدي در امپراتوري خود اتخاذ کردند و اين بار با الگوي اسلامي توانستند بر کل جهان اسلام آن دوران حکومت کنند نويسنده در ادامه با رويکردي انتقادي به اظهارات حسن فيروزآبادي، فرمانده نيروهاي مسلح ايران مي‌نويسد: ايران در طول تاريخ خود همواره کشوري قدرتمند بوده که گمان مي‌کرده مي‌تواند کل منطقه را به انقياد خود در آورد. از زماني که اسلام وارد ايران شد، ايراني‌ها رويکرد جديدي در امپراتوري خود اتخاذ کردند و اين بار با الگوي اسلامي توانستند بر کل جهان اسلام آن دوران حکومت کنند. پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، الگوي اسلامي ايران در سطح جهان مطرح شد. ايران جمهوري اسلامي با ارائه الگوي جديد اسلامي در صدد بر آمد تا کشورهاي منطقه را به زير چتر خود در آورد و در اين ميان رابطه گرفتن با جريان‌هاي اسلامي را در اولويت خود قرار داد.
عباس بازدید : 231 یکشنبه 18 اردیبهشت 1390 نظرات (0)

رسول سنائی راد ظهر جمعه در همایش نهضت روشنگری كه با هدف تجلیل از فرهنگیان بسیجی در سینما تربیت قم برگزار شد با انتقاد از شرط گذاشتن احمدی نژاد در جریان اختلافش با وزیر اطلاعات برای مقام معظم رهبری اضافه كرد: شرط گذاشتن احمدی نژاد برای مقام معظم رهبری با هیچ منطقی سازگار نیست


مشایی دستگیر نشده است
جانشین رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران از سه شرط  گذاشتن احمدی نژاد برای رهبری  انتقاد كرد.

رسول سنائی راد ظهر جمعه در همایش نهضت روشنگری كه با هدف تجلیل از فرهنگیان بسیجی در سینما تربیت قم برگزار شد با انتقاد از شرط گذاشتن احمدی نژاد در جریان اختلافش با وزیر اطلاعات برای مقام معظم رهبری اضافه كرد: شرط گذاشتن احمدی نژاد برای مقام معظم رهبری با هیچ منطقی سازگار نیست

وی ادامه داد: احمدی نژاد درجواب این سئوال كه چرا اینگونه عمل می كند می گوید در آینده حرف هایی در ذهن دارم كه خواهم گفت كه باید منتظر ماند وی چه چیزی برای گفتن دارد.

سنائی راد ظهر جمعه با تأكید بر اینكه اصولگرایی باید در سایه رهبری و تبعیت از ولایت فقیه صورت گیرد اظهار داشت:  ولی فقیه با هدایت‌های رهبری می‌تواند ما را از گردنه های فتنه سنگین و تاریك به سلامت عبور دهد بنابراین همواره باید پیرو و تابع فرمایشات رهبری بود.

وی ادامه داد: ولی فقیه اجرا كننده احكام خدا است و به غیر از آن حكم طاغوت را دارد و اگر خواهان بیرون رفتن از ظلمات طاغوت هستیم باید تابع و پایبند فرمایشات ولی فقیه باشیم.

جانشین اداره سیاسی كل سپاه با اشاره به اینكه ما شیفتگان خدمت به مردم هستیم و نه نشنگان قدرت گفت: همه افراد در دوره‌های خدمت خودشان باید این امر را مدنظر داشته باشند كه الزامات پایداری این نظام در گرو پایبندی به ولایت است.

مشایی دستگیر نشده است

جانشین رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران با اشاره به جریان های رخ داده در رابطه مشایی و دستگیری برخی از افراد در ارتباط با وی بیان داشت: مشایی دستگیر نشده است ، فقط برخی از افرادی كه ارتباطی با یك جریان حاشیه ای با دفتر ریاست جمهوری داشته اند دستگیر شده اند.

عباس بازدید : 506 یکشنبه 18 اردیبهشت 1390 نظرات (0)
ایام جوانی و نوجوانی از مهم ترین دوران زندگی انسان به شمار می رود. روح فرد در این سنین آکنده از عشق و امید و آرزوست. این ایام درخشندگی و فروغ زندگی بوده و دوران قوّت و قدرت است. بلوغ نوجوانی میان همه ملّت ها مورد توجه خاص بوده و آن را یک شمول مهم و انقلابی پراوج در حیات آدمیان تلقی می کرده اند، آیین مقدس اسلام ضمن برنامه های جامع و سعادت بخش خود، توجه خاصی به نسل جوان معطوف داشته و آنان را از کلیه جهات تحت مراقبت کامل قرار داده است.

نوجوان و جوان

حضرت علی (ع) می فرمایند: «شیئانً لایعرَفُ فضلَهُما إلّا مَن فقد هما الشباب و العافیه.»1

حضرت علی (ع) می فرماید: دو چیز است که قدر فضیلت شان را نمی شناسد مگر کسی که آن را از دست داده باشد؛ یکی جوانی و دیگری تندرستی و عافیت.

این حدیث امام علی (ع) نعمت جوانی را در ردیف بزرگترین نعمت های الهی یعنی صحت و سلامت آورده است و به اندازه ای آن را مجهول القدر دانسته که می فرماید تنها در موقع فقدان جوانی می توان به ارزش آن پی برد.

پس موضع اسلام در برابر نوجوانان و جوانان موضعی است که آن ها را بزرگترین سرمایه ها تلقی کرده و از نیرویشان در جهت خیر و صلاح سعادتشان استفاده کرده است. از شور و نشاط جوانان و از قدرت جسمی آنان استفاده برده شده و بسیاری از مشکلات جامعة اسلامی زمان پیامبر (ص) از طریق آنان مرتفع گردیده است.

پیامبر گرامی (ص) جوانی را شعبه ای از جنون و دیوانگی نام می برد چرا که جوان به آسانی نمی تواند رفتار و خواسته های خود را با انتظارات شرع و عرف تطبیق دهد و به همین جهت امکان انحراف آن ها زیادتر شده و آسیب پذیری آن ها را بیشتر می کند. در برابر این صفت ها، قدرت های بدنی جوان افزایش یافته و باید از این نیرو بیشترین استفاده ممکن را داشته باشد حرکت تکاملی جوان از آمادگی و خودسازی او شروع شده و با طرح شدن مشکلات در زندگی باید مبارزه حقیقی خود را با نفس خویش آغاز نموده و این تهذیب را تا پیری ادامه دهد. از جمله خصوصیاتی که در این دوران با ایشان هست و اسلام آن را مهم ترین خصوصیات می داند،

 

علم آموزی و هدایت پذیری دوران نوجوانی می باشد. اسلام توجه زیادی به علم آموزی دارد و برای علم ارزش فراوانی قائل است. توصیه ها و تأکیدهایی که از سوی ائمه اطهار در مورد تعلیم آمده است، تکیه خاصی روی تعلّم در جوانی و نوجوانی دارد. اهمّیّت تعلیم و تعلّم در نوجوانی و جوانی به حدّی است که امام صادق (ع) جوانانی را که عالم و تحصیل کرده نباشند و از سویی هم متعلّم و دانشجو نباشند، جوانانی به حساب می آورد که جوانی خود را ضایع نموده و در نهایت به گناه آلوده خواهند شد.

پیامبر گرامی (ص) جوانی را شعبه ای از جنون و دیوانگی نام می برد چرا که جوان به آسانی نمی تواند رفتار و خواسته های خود را با انتظارات شرع و عرف تطبیق دهد و به همین جهت امکان انحراف آن ها زیادتر شده و آسیب پذیری آن ها را بیشتر می کند2

از خصوصیات دیگر هدایت پذیری است و این تأکیدی است برای پدران و مادران و نیروهای تبلیغی جامعه که باید کوشش های هدایت گر آنان متوجه ارشاد جوانان باشد. رسول اکرم (ص) در این باره می فرمایند:

به شماها درباره نوجوانان به نیک سفارش می کنم زیرا آن ها دلی رقیق تر و قلبی فضیلت پذیر دارند و مبنای این فضیلت پذیری را پذیرفتن سخنان الهی می¬داند و در موقعی اعلام می نماید که پیران از دعوت پیامبر (ص) سرباز می زنند حال که فضیلت پذیری و رقت قلب در جوانان به چشم می خورد، باید علومی را به آنان بیاموزیم که به زندگی او معنا دهد و سعادت او را تأمین کند.

 

آنچه که از مطالب فوق برداشت می شود، موقعیت برتر یک جوان و نوجوان در برخورداری از مواهب الهی در جهت سازندگی اوست و باید جوان را آگاه نمود تا وقوف کامل به این امر داشته باشد و زمینه پرورش چنین سعادتی باید توسط بزرگسالان در اختیار نوجوان قرار گیرد تا بتواند بهره کافی از اوقات خوش عمر خود داشته و پایه های پرورش معنویت ما و سازندگی روحش را بر مبنای چنین حرکت حیات بخش قرار دهد. و در برابر امکاناتی که در اختیار جوانان و نوجوانان گذاشته شده است. آفاتی هم به ظهور خواهد رسید که جوانان و نوجوانان باید مراقب این نوع از آفت ها باشند

عباس بازدید : 252 یکشنبه 18 اردیبهشت 1390 نظرات (0)

نقش خانواده در یادگیری



یادگیری و خانواده

والدین امروزی و به خصوص مادران، حساسیت زیادی درباره درس خواندن و پیشرفت تحصیلی فرزندان‌شان نشان می‌دهند. بسیاری از خانواده‌هایی که فرزندان با هوش و درس‌خوانی دارند، سعی می‌کنند از تهیه هیچ نوع امکاناتی دریغ‌ نکنند. خانواده‌هایی که فرزندان‌شان به هر دلیل، اهل درس و مدرسه نیست، برای جبران کمبودهای انگیزشی، پول خرج کردن برای معلم خصوصی و آموزشگاه و انواع و اقسام کتاب‌ها را ساده‌ترین راه می‌پندارند. هم والدین گروه اول و هم والدین گروه دوم، بیشترین فشار را بر روی فرزندان متمرکز ساخته و به اقداماتی یک طرفه روی می‌آورند.


* نقش خانواده در ایجاد «لذت یادگیری» چیست؟ چرا کودک 6- 5 ساله مشتاق یادگیری، وقتی به سنین بالاتر می‌رسد، شوق و انگیزه خود را از دست می‌دهد؟ آیا این امر به دلیل تأثیر عوامل خارج از خانواده است؟

- خانواده، به ویژه در سنین حدود 2 تا 10 سالگی مهارت‌هایی به کودک می‌آموزد که در رابطه با کارهای آموزشگاه، نقش اساسی دارند. این مهارت‌ها عبارتند از: زبان، توانایی یادگیری از بزرگسالان، جنبه‌هایی از نیاز به پیشرفت، عادت به کار کردن و توجه به «وظایف». اگر چه خانواده ها در آموزش این مهارت‌ها به کودکان تفاوت دارند، اما نتیجه کار بعضی خانواده‌ها در ایجاد این مهارت‌ها و توانایی‌های دیگر فوق‌العاده است. (بلوم، ترجمه سیف، 1374).


*چه نوع خانواده‌هایی در ایجاد شوق یادگیری و مهارت‌های تحصیلی موثر‌تر عمل می‌کنند؟

- خانواده‌های ایرانی نقش خود را درباره کمک به پیشرفت تحصیلی فرزندان، در دو نکته خلاصه می‌کنند:1- تهیه و تدارک امکانات .2- همراهی با فرزندشان در درس خواندن؛ آن چه در این میان نادیده گرفته می‌شود نقش سطح فکری والدین در محیط خانه است.

فرزندان شما، بیش از تدارک امکانات و کنترل تحصیلی، به والدینی نیاز دارند که با ارتقای دانایی‌ها و یادگیری‌های خود، به ارتقای سطح فکری خانواده کمک کنند. تنها داشتن فرزند باهوش و تیزهوش و واداشتن او به درس خواندن از هر طریق ممکن، مهم نیست. چنین فرزندی، در محیطی بهتر رشد می‌کند که مستعد و بالنده باشد. پدر و مادری که برای یادگیری فرزندان‌شان هر سختی و زحمتی را به جان می‌خرند، ولی برای یادگیری خودشان تلاشی نمی‌کنند، در واقع به فرزندشان لطمه‌ می‌زنند.

باور کنید که شوق یادگیری و استعداد تحصیلی بسیاری از دانش‌آموزان، به دلیل عدم وجود محیط مساعد فرهنگی در خانواده، شکوفا نمی‌شود و یا به حداکثر شکوفایی نمی‌رسد.

عکسبسیاری از والدینی که ادعا دارند برای پیشرفت تحصیلی فرزندشان همه نوع امکانات مورد نیاز را فراهم آورده‌اند و به اصطلاح چیزی کم نگذاشته‌اند، در ارتقای سطح فرهنگ خانواده بسیار سهل‌انگارند .

بزرگ‌ترین کاستی و قصوری که می‌تواند متوجه والدین یک دانش‌آموز باهوش باشد، آن نیست که برای او کامپیوتر نخرند و یا سایر خواسته‌هایش را نتوانند اجابت کنند، بلکه این است که: با سهل‌انگاری‌ها و ناشی‌گری‌های خود، سطح فکری خانواده را پایین آورند.

پژوهش‌های بسیاری نشان داده‌اند که: آنچه والدین در تعامل خود با کودکان در خانه انجام می‌دهند عامل اصلی تعیین‌کننده توانایی‌هایی کلامی و پیشرفت درسی است، نه سطح درآمد والدین یا میزان تحصیلات یا سایر خصوصیت‌های مربوط به پایگاه اجتماعی آنان (همان منبع). والدینی می‌توانند بهترین و موثرترین سطح تعامل را با فرزندان داشته باشند که از سطح فکری- و نه فقط سطح تحصیلات- بالاتری برخوردار باشند.

نقش پدر و مادر در افت و یا ارتقای سطح فکری و فرهنگی خانواده، بسیار مهم است.


*والدین چگونه می‌توانند در این باره تأثیرگذار باشند؟

- از عوامل زیادی در این خصوص می‌توان نام برد، ولی مهم‌ترین عامل، نگرش والدین به یادگیری و دانایی است. وقتی پدر و مادر در حرف و عمل به دانایی احترام بگذارند و وقتی یادگیری به معنای واقعی، برای آنان ارزشمند باشد، خود به خود رفتارهای آنان در مواجهه با مسائل فکری و تحصیلی فرزندان‌شان، بسیار متفاوت خواهد بود. پدر و مادری که به زور می‌خواهند در فرزند خود انگیزه تحصیلی ایجاد کنند، در واقع نه لذت یادگیری را چشیده‌اند و نه عطش یادگیری را درک کرده‌اند. چگونه امکان‌پذیر است که، پدر و مادری نگرش مثبت واقعی به یادگیری نداشته باشند و بعد بخواهند که، فرزندشان به بالاترین حد پیشرفت درسی برسد؟ البته استثناهایی ممکن است وجود داشته باشد، ولی این موارد عمومی نیست.

به‌طور حتم، بزرگتر‌ین و خطیرترین وظیفه والدین به خصوص در شرایط فعلی آن است که با اصلاح نگرش و رفتارهای خود درباره یادگیری و دانایی، به خودو فرزندان و در یک کلام به ارتقای سطح فکری و فرهنگی کل خانواده کمک نمایند. البته این کار راحتی نیست و مهم‌ترین مانع ، عادات و رویه‌های معمول جامعه است، اما پدر و مادری که واقعاً و به صورت منطقی به سعادت خود، فرزندان و خانواده می‌اندیشند، باید گام‌های تدریجی را در این راه بردارند.

عطش یادگیری و حضور دانایی در محیط خانه، کلید خوشبختی خانواده است.

اطمینان داریم که والدین ایرانی دیر یا زود، به این واقعیت مهم خواهند رسید. یادگیری فقط نیاز دانش‌آموزان نیست، بلکه نیاز همه انسان‌ها در همه زمان‌هاست. عطش یادگیری بسیاری از خلاء‌های زندگی را پر می‌کند. احترام به دانائی، تفسیر زندگی و ارزش‌های فردی و اجتماعی را تغییر می‌‌دهد. ارتقای سطح فکری والدین، فضای خانه و خانواده را دلنشین و منطقی‌تر می‌سازد.


نقش مادران در یادگیری

نقش مادر، به خصوص در شرایطی که پدران حضور کمتری در خانه دارند، در سطح فکری خانواده مهم‌تر است. این موضوع شاید خلاف تصور عده‌ای باشد ه در مسائل فکری خانواده نقش پدر را مهم‌ترمی‌‌دانند. شاید خود مادران هم تصور نکنند که چقدر در سطح فکری و فرهنگی خانواده می‌توانند موثر باشند. یاد‌آور می‌شود که سطح فکری، فقط به معنای سطح تحصیلات نیست و عوامل دیگری در این خصوص موثرند.


* مادر چه نقشی در افت و یا ارتقای سطح فکری خانواده دارد؟

- مادران، اعم از شاغل و غیرشاغل، حضور بیشتری در خانه دارند. از طرف دیگر، مادرها بسیار بیشتر از پدرها، پیگیر روند تحصیلی فرزندان‌شان هستند. در دوره ابتدایی که بنیادی‌ترین سال‌های تحصیل را در برمی‌گیرد، بیشتر مادرها نقش کنترل‌کننده مستمری دارند. به طور معمول، پدرها از دوره‌های راهنمایی و متوسطه بیشتر وارد عمل می‌شوند، آن هم به عنوان اهرم‌های فشار، خلاصه آنکه، حداق در 10سال اول زندگی، ارتباط مادر با فرزند بیش از هر کسی است و تأثیر مادر در سطح فکری فرزند هم، می‌تواند بیش از هر کسی باشد.


*کدام مادرها سطح فکری فرزندان و خانواده را پایین می‌آورند؟

- مادرانی که بیشتر وقت آنها پای تلویزیون می‌گذرد، سوژه‌هایی را در زندگی دنبال می‌کنند که پیش پا افتاده و غیرمهم است، اگر اهل مطالعه باشند، در روزنامه‌ها دنبال صفحه حوادث می‌روند و مجلاتی را می‌خرند که شامل مطالب بی‌خاصیت و خنثی است، بحث‌ها و گفت‌وگوهای‌شان با دوستان و همسر و سایرین درباره مسائل روزمره و تکراری است، حوصله فکر کردن درباره موضوعات جدی زندگی را ندارند، به غذا و پوشاک فرزندشان اهمیت زیادی می‌دهند، مسائل فکری فرزندان را فقط در درس و مدرسه خلاصه می‌کنند و...

اگر بپذیریم که یک فضای مساعد فرهنگی تا چه حد می‌تواند در رشد فکری کودکان موثر باشد، آنگاه باید به رفتارهای‌مان با تأمل بیشتری بنگریم. مادری که وقت زیادی را صرف تماشای تلویزیون می‌کند، هیچ یک از سریال‌های جدی و غیرجدی را از دست نمی‌دهد، با اشتیاق داستان‌های پیش پا افتاده و الکی فیلم‌ها و سریال‌ها را دنبال می‌کند و به توضیح و تفسیر آنها هم می‌پردازد، چه تأثیر مثبتی می‌تواند در سطح فکری خانواده بر جای بگذارد؟ این مادر چگونه می‌تواند از فرزندش انتظار داشته باشد که با شوق و رغبت درس‌هایش را بخواند؟

مادری که حوصله مطالعه ندارد و یا مطالعه‌اش شامل سوژه‌های غیرجدی است، چگونه می‌تواند توقع فرزندی کتاب خوان داشته باشد؟ مادری که تحصیلات سطح بالایی ندارد و برای ارتقای آن هم تلاشی نمی‌کند، چگونه می‌تواند به فرزندش توضیح دهد که درس خواندن مهم است؟ مادری که از شرایط فکری و اجتماعی زمانه اطلاعی ندارد و با افکار فرزندش فاصله دارد، چگونه می‌تواند او را درک کند؟ مادری که خورد و خوراک و پوشاک فرزندش، دغدغه‌ای جدی‌تر از رشد فکری اوست، چگونه می‌تواند به رشد فکری فرزندش کمک کند؟

عجیب است که پدرها و مادرها، خود با یادگیری غریبه‌اند و یا به نوعی از آن فرار می‌کنند، اما از فرزندان توقع دارند با حرص و ولع درس بخوانند و در امور تحصیلی، از همه پیشی بگیرند. خیلی از والدین حتی این زحمت را به خود نمی‌‌دهند که با شیوه‌های منطقی با درس و مدرسه فرزندان‌شان برخورد کنند. فقط بر آنچه خود بدان رسیده‌اند، اصرار می‌ورزند.

حضور یک فرزند با هوش و درس‌خوان در خانواده که از همان سال‌های اول تحصیل قابل تشخیص است، وظیفه والدین و به خصوص مادر را صد چندان می‌کند. متأسفانه مادران وظیفه خود را در این می‌بینند که بالای سر فرزندشان بایستند، تا او مشق‌هایش را بنویسد، از او درس بپرسند، دیکته بگویند و یا حتی بعضی از کارهای درسی فرزندشان را انجام دهند.

هدف و تمرکز همه این فعالیت‌ها- فرزند- است، اما این کارها تا چه زمانی می‌تواند موثر باشد؟ چند درصد از والدین از چنین روش‌هایی به نتایج موثر و ماندگاری می‌رسند؟

مادرانی که علاقه‌مند به پیشرفت مستمر و واقعی فرزندشان هستند، باید جهت قسمتی از فعالیت‌ها را به طرف خود برگردانند. مادران باید پا به پای فرزندان، پیش روند، اما نه در امور درسی، بلکه در رشد فکری و فرهنگی.

یک مادر منطقی، در وهله اول انتظار خودش را از خود بالا می‌برد و به آنچه دارد قانع نمی‌شود. او همه وقتش را به امور روزمره و خنثی اختصاص نمی‌‌دهد بلکه در تربیت فرزند، وقت‌هایش را به زمان‌هایی برای سرگرمی و زمان‌هایی برای ارتقای اندیشه تقسیم می‌کند.

منبع:روزنامه همشهری

عباس بازدید : 1335 یکشنبه 18 اردیبهشت 1390 نظرات (29)

كم‌كم به روزها و ماه‌هاي امتحانات بچه‌ها نزديك مي‌شويم. گروهي امتحانات پايان سال تحصيلي را در پيش دارند و عده‌اي هم كنكور دانشگاه‌ها. اما هر چه باشد همه امتحان دارند؛ تفاوتي ندارد فرزند ما كلاس اول دبستان باشد يا سال آخر دانشگاه؛ اضطراب معمولا همراه همه امتحان‌هاست!


شما هم امتحان مي‌دهيد

در اينجا وظيفه والدين است كه با آرامش و برنامه‌ريزي به فرزندان خود بيش از پيش كمك كنند. البته هر چه اين بچه‌ها كوچك‌تر باشند، نقش والدين نيز مهم‌تر است. آنها بايد محيطي آرام و به دور از تنش ايجاد كرده و به آرامش فكري فرزندشان كمك كنند. همچنين بايد نسبت به خواب و تغذيه او نيز دقت داشته و مواد غذايي مورد نياز را فراهم كنند.

 

اگر شما هم مي‌خواهيد براي موفقيت فرزندتان به او كمك كنيد و در روزهاي امتحان همراهش باشيد، سعي كنيد در اولين مرحله خانه را آرام كرده و فضاي مناسب درس خواندن را برايش ايجاد نماييد. البته اين شرايط بايد تا آخرين روز امتحانات نيز حفظ شده و تغيير نكند. بنابراين در اين روزها تا حد امكان از مهمان دعوت كردن و رفت و آمد خودداري فرماييد. البته فراموش نكنيد كه مهمانان هر چقدر هم كه كم سر و صدا باشند، باز تغيير محسوسي در آرامش و فضاي خانه ايجاد خواهند كرد. به همين دليل دانش‌آموز نخواهد توانست تمركز كافي و لازم را براي مطالعه داشته باشد.همچنين لازم است مكاني ثابت براي درس خواندن او تعيين كنيد. دانش‌آموز بايد بداند در كدام قسمت خانه مي‌تواند درس خوانده و تكاليفش را انجام دهد. اگر چنين شرايطي براي او فراهم نشود، او ممكن است پشت ميز غذاخوري، مقابل تلويزيون و روي تختخواب مشغول مطالعه شده و در نتيجه قدرت تمركز و يادگيري او نيز كاهش مي‌يابد.

 

 در اولين مرحله خانه را آرام كرده و فضاي مناسب درس خواندن را برايش ايجاد نماييد. البته اين شرايط بايد تا آخرين روز امتحانات نيز حفظ شده و تغيير نكند.

 

گاهي حتي لازم است براي موفقيت بيشتر او چيدمان خانه را تا حدي تغيير دهيد. همانطور كه مي‌دانيد، مطالعه به تمركز نياز دارد. بنابراين بايد اسباب و لوازمي كه تمركز او را از بين مي‌برند، از جلوي ديد جمع كرده و در مكاني ديگر قرار دهيد. البته اگر فرزند شما نسبت به اين شرايط اعتراض كرد، برايش توضيح دهيد كه اين وضعيت موقت است و پس از امتحانات همه چيز به حالت قبل باز مي‌گردد.

 

تماشاي تلويزيون هم در اين دوران بايد محدود شود. پس اگر در اتاق شخصي او تلويزيون قرار دارد، بهتر است آن را از آنجا خارج كنيد. همچنين دقت داشته باشيد كه نور، گرما، سرما و ديگر شرايط اتاق براي درس خواندن مناسب باشد، در غير اين صورت دانش‌آموز زود خسته شده و ادامه نخواهد داد.

درس خواندن

 

علاوه بر اين موارد، اتاق بايد تميز و مرتب بوده و تا حد امكان فضايي به هم ريخته در خانه وجود نداشته باشد. نامرتب بودن اتاق استرس دانش‌آموز را افزايش داده و نتيجه مطلوبي نخواهد داشت.

 

همچنين سعي داشته باشيد در اين روزها سفرها را نيز تعطيل كنيد؛ چه سفرهاي كوتاه‌مدت و چه طولاني. در واقع تفاوت زيادي وجود ندارد و دانش‌آموز در سفر نمي‌تواند به خوبي درس خوانده و براي امتحان آماده شود.

 

 

 

شايد تصور مي‌كنيد كه سفر و تغيير روحيه براي او مفيد و حتي لازم است. اين مطلب درست است و سفر حتما به بهبود روحيه دانش‌آموزان كمك مي‌كند، اما بدانيد كه بهترين زمان سفر روزهايي است كه استرس و نگراني امتحان وجود ندارد. پس اين چند روز را هم تحمل كنيد و پس از امتحانات با خيال راحت راهي سفر شويد.

 

دانش‌آموزي كه بدون صرف غذا در جلسه امتحان حاضر شود، انرژي نداشته و در نتيجه هوشيار و متمركز نخواهد بود. در واقع بدون تغذيه صحيح، كارايي او كاهش چشمگيري يافته و نتايج امتحانش نيز راضي‌كننده نخواهد بود.

 

بخور و نخورهاي روزهاي امتحان

اگرچه تغذيه بچه‌ها هميشه مهم است و بايد به آن توجه داشت، اما روزهاي امتحان اهميتي ويژه دارند و بايد بيشتر به فكرش بود.

متاسفانه اغلب دانش‌آموزان عادت كرده‌اند كه در چنين روزهايي بدون خوردن غذا، در جلسه حاضر شده و مشغول امتحان شوند. آنها اضطراب و نگراني را دليل خوبي براي اين كار مي‌دانند، غافل از اين‌كه با غذا نخوردن تنها شرايط را بدتر ساخته‌اند.

دانش‌آموزي كه بدون صرف غذا در جلسه امتحان حاضر شود ، انرژي نداشته و در نتيجه هوشيار و متمركز نخواهد بود. در واقع بدون تغذيه صحيح، كارايي او كاهش چشمگيري يافته و نتايج امتحانش نيز راضي‌كننده نخواهد بود. بنابراين سعي كنيد حتما مواد غذايي مفيد و مورد نياز به او برسد و بخصوص صبحانه را نيز فراموش نكرده و او را حتما براي خوردن وعده‌اي كامل و مغذي بيدار كنيد. براي انتخاب ميان وعده‌ها نيز دقت كافي داشته و از مواد غذايي مفيد مانند انواع آب ميوه‌هاي طبيعي، ميوه‌ها، سبزيجات و آجيل استفاده كنيد. البته اگر بچه‌هاي شما اشتها نداشته و بخوبي غذا نمي‌خورند، به شيوه‌هاي مختلف آنها را تشويق به غذا خوردن كنيد. مثلا مي‌توانيد با افزودن چاشني‌ها، طعم جديدي به غذا داده و آنها را ترغيب كنيد تا از آن بچشند.علاوه بر تغذيه، در شب‌هاي امتحان به خواب كافي و بموقع دانش‌آموز نيز اهميت دهيد. در واقع بيدار ماندن تا نيمه‌هاي شب و درس خواندن در اين دقايق، نه تنها به او كمكي نمي‌كند، بلكه حتي مي‌تواند تاثيري منفي نيز داشته باشد.

 

توصيه هايي به والدين‌

هيچ وقت در شب‌هاي امتحان به فرزندانتان بيش از حد فشار روحي - رواني وارد نكنيد. شما بايد تا حد امكان استرس‌هاي او را كاهش داده و با صحبت كردن به او آرامش دهيد. پدر و مادر مي‌توانند به فرزندشان اطمينان دهند كه نتيجه خوبي خواهد گرفت و آنها هميشه از فرزندشان راضي هستند.

تعداد صفحات : 52

درباره ما
Profile Pic
رهسپاریم با ولایت تا شهادت (ما اهل کوفه نیستم علی تنها بماند) لبیک یا خامنه ای ( منتظر نظرات و انتقاد ات سازنده ی شما عزیزان برای هرچه بهتر شدن سایت هستم با تشکر ( عباس مدیریت سایت)
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1545
  • کل نظرات : 121
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 91
  • آی پی دیروز : 68
  • بازدید امروز : 255
  • باردید دیروز : 88
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 1,044
  • بازدید ماه : 5,702
  • بازدید سال : 33,197
  • بازدید کلی : 379,304
  • مطالب خواندنی


    قطب

    از القاب شايعه حضرت ولي عصر (عج) در نزد عرفا و صوفيان است. «در اصطلاح تصوّف، (قطب) کسي است که منظور نظر خداي تعالي است در همه زمانها و طلسم اعظم به او داده شده است، و او در کون و اعيان ظاهر و باطن ساريست چون سريان جان در کالبد، قسطاس فيض در کف او و افاضه روح حيات بر کون اعلي و اسفل در دست اوست. وي تنها انسان کاملي است که به نظر صوفيان احاطه اش به جميع آدميان محقّق است و همه مقامات و حالات تصوّف را مي دانند. او عقل عالم امکان است و تصرّف وي در عقول براي صوفيان مسلّم است».

    دریافت کد دانشنامه مهدویت
    ابومحمد

    کنيه ي حضرت قائم (عج) است.

    دریافت کد دانشنامه مهدویت
    زنان آخرالزمان

    رسول گرامي اسلام صلي الله عليه وآله در وصف برخي از زنان آخِرُالزّمان چنين مي فرمايد: «چگونه مي شود حال شما هنگامي که زنان شما فاسد شوند و جوانان تان فاسق و شما نه امر به معروف مي کنيد و نه نهي از منکر!» به پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله گفته شد: آيا اين چنين خواهد شد؟! آن حضرت فرمود: «بله و بدتر از آن نيز خواهد شد». امام علي عليه السلام نيز مي فرمايد: «در آخِرُالزّمان و نزديک شدن قيامت - که بدترين زمان ها است - زناني ظاهر مي شوند که برهنه و لخت هستند! زينت هاي خود را آشکار مي سازند، به فتنه ها داخل مي شوند و به سوي شهوت ها مي گرايند! به سوي لذت ها مي شتابند، حرام هاي الهي را حلال مي شمارند و در جهنم جاودانه خواهند بود».

    دریافت کد دانشنامه مهدویت
    مهدویت امام زمان (عج)
    • ظلم
    • امام على عليه السلام:
    • «أَعدَلُ النّاسِ مَن أَنصَفَ مَن ظَلَمَهُ»

    • عادل ترين مردم كسى است كه با كسى كه به او ظلم كرده با انصاف رفتار كند.

    • غررالحكم، ج2، ص435، ح3186
    دریافت کد حدیث موضوعی
    • حرص
    • امام على عليه السلام:
    • «إِنَّ البُخلَ وَالجُبنَ وَالحِرصَ غَرائِزُ شَتّى يَجمَعُها سوءُ الظَّنِّ بِاللّه»

    • به درستى كه بخل و ترس و حرص، غريزه ها و تمايلات متعدد و پراكنده اى هستند كه سوءظن به خداوند آنها را جمع مى كند.

    • كافى، ج8، ص 243، ح337
    دریافت کد حدیث موضوعی
    • نیکوکاری و سخاوت
    • پيامبر صلى لله عليه و آله:
    • «اِنَّ اَسْرَعَ الْخَيْرِ ثَوابا البِرُّ وَ اِنَّ اَسْرَعَ الشَّرِّ عِقابا البَغْىُ»

    • پاداش نيكوكارى زودتر از هر كار خوب ديگرى مى رسد و كيفر ستم و تجاوز زودتر از هر كار بد ديگرى گريبان مى گيرد.

    • خصال، ص 110، ح 81
    دریافت کد حدیث موضوعی
    حدیث موضوعی
    • نام عملیات:
      تحریر القدس
    • زمان عملیات:
      1 بهمن 1362
    • مکان عملیات:
      جنوب غربی شهر مرزی مریوان – جبهه شمالی جنگ
    • ارگان عمل کننده:
      لشکر انصارالحسین (ع) از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
    • تلفات دشمن:
      (کشته، اسیر، زخمی)
      صدها
    • اهداف عملیات:
      آزادسازی بلندیهای مهم منطقه و گمراه کردن دشمن از طرح عملیات خیبر
    دریافت کد کارنامه عملیات‌ها
    • نام عملیات:
      ظفر 2 (ایذایی)
    • زمان عملیات:
      5 تیر 1364
    • مکان عملیات:
      منطقه عمومی پنجوین عراق - جبهه شمالی جنگ
    • ارگان عمل کننده:
      نيروي‌ زميني‌ ارتش جمهوری اسلامی ایران
    • تلفات دشمن:
      (کشته، اسیر، زخمی)
      صدها
    • اهداف عملیات:
      انهدام توان رزمی نیرهای دشمن
    دریافت کد کارنامه عملیات‌ها
    • نام عملیات:
      بیت المقدس 6
    • زمان عملیات:
      27 اردیبهشت 1367
    • مکان عملیات:
      شمال‌ شهر ماووت‌ کردستان‌ عراق‌ و بلندی‌های‌ شیخ‌ محمد، آسوس‌ و استروک‌
    • ارگان عمل کننده:
      نیروی‌ زمینی‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌
    • تلفات دشمن:
      (کشته، اسیر، زخمی)
      2400
    • اهداف عملیات:
      پیشروی‌ و استقرار مناسب‌ نیروها در شمال‌ منطقه‌ سلیمانیه‌ عراق‌ و تکمیل‌ عملیات‌ انجام‌ شده‌ در منطقه‌ عملیاتی‌ ماووت‌ و امکان‌ خروج‌ معارضان‌ کرد عراق‌ از مناطق‌ تحت‌ هجوم‌ ارتش‌ عراق
    دریافت کد کارنامه عملیات‌ها
    جنگ دفاع مقدس
    غلاف

    پوشش ابداعي زندانيان سياسي، داراي دو لايه پارچه اي و پلاستيكي كه به شكل كيسه، طراحي و دوخته شده بود و براي جلوگيري آلودگي لباس در مواقع احتلام، مورد استفاده قرار مي گرفت. اين كيسه از سوي زندانيان اصطلاحاً غلاف ناميده مي شد.

    دریافت کد یادگار انقلاب
    بند يك و هفت قصر

    متهم را پس از اتمام بازجويي و تكميل پرونده ابتدا از كميته به قرنطينه و سپس به اين بند مي فرستادند. پس از دادگاه اگر حبس بالا گرفته بود به ساير بندها مي فرستادند. محكوميت هاي كم را در يك و هفت نگاه مي داشتند. در اين بند معمول ازندانياني را كه مدت محكوميت شان از يك سال كمتر و يا هنوز مشخص نشده بود، نگهداري مي كردند. بند يك از يك راهرو به عرض 2 متر تشكيل مي شد كه نصف اين عرض را تخت هاي سه طبقه اشغال كرده بود.در طول اين راهرو اتاقها قرار داشتند كه عرض آنها يك متر و طول آن حدود3 متر بود و گاه طول آنها از قد يك انسان معمولي نيز كوتاهتر بود.

    دریافت کد یادگار انقلاب

    نام ذکر روز


    ذکر روزهای هفته

    بايد جوان‏ها را تشويق كرد كه راه خدمت به اسلام و انقلاب را ادامه دهند و هيچ وقت از قرآن و دستوراتش فاصله نگيرند.

    فرازی از وصیت‌نامهشهید محمد قلى روز فراخ
    دریافت کد وصیت‌نامه شهدا

    قلبم آكنده از عشق پيوستن به الله و رسول خدا و حسين بن علي مي‌باشد. آنجا كه خداي متعال خودش وعده فرموده من اين راه پرافتخار را كه ائمه اطهار و عاشقان الله پيموده‌اند با شناخت انتخاب و پذيرفته‌ام و داوطلبانه و با تلاش بسيار موفق شدم به جبهه اعزام شوم كه يا بكشم و يا به گفتة‌ رهبرم سينه‌ام را آماج گلوله‌اي دشمن قرار دهم و كشته شوم، و در هردو صورت پيروزي با ماست.

    فرازی از وصیت‌نامهشهید مجيد طالبي
    دریافت کد وصیت‌نامه شهدا
    وصیت شهدا